Naložení a uzení vepřového masa +videorecept

- komentáře (104)
- verze pro tisk
- zobrazeno 92244x
- 27. 3. 2009
autor: Ekucharka
-1 kg masa
-2 dkg soli pragandy (rychlosůl)
lák na zalití
-10 l vody
-50 dkg soli pragandy
máte-li rádi víc slané dejte 60 dkg
Udíme kousky které váží kolem kila dvacet. Maso dobře zvážíme a odvážíme i sůl, kterou do masa dobře vetřeme. Já nakládám maso bez kosti, protože jsem jednou nechala maso déle naložené a kost jsem cítila. Skládáme ho do smaltované nebo kameninové nádoby. Nádobu uchováváme v lednici, nebo studeném sklepě.
Po třech dnech zalijeme maso lákem aby bylo potopené a dáme zpět do chladna. Celkem necháme maso odležet týden, ale můžeme i déle.
Před uzením maso umyjeme v hodně teplé vodě a osušíme. Dáme do udírny. U nás doma udíme jenom ve vodní udírně. Plynovou bombou rozpálíme uhlí a udíme asi čtyři hodiny na 90 st. No ono to ze začátku je spíš vaření v páře. Po čtyřech hodinách začneme přidávat na uhlí kousky rozsekaného tvrdého dřeva, které vlastně dodá masu tu uzenou chuť a udíme další asi 4 hodiny. Samozřejmě záleží na druhu masa.
Maso z téhle udírny je krásně šťavnaté.

Fotogalerie
Doporučte recept:





udírna z pozink. plechu?
Vloženo: St, 04/04/2012 - 20:25; autor: Pepíno (bez ověření)Někdo jste se ptal na možnost uzení v udérně, snad z pozinkovaného plechu. Známí takto vyudili asi 50 kilo masa a všechno ho zakopali, protože nebylo k jídlu. Zinek totiž při vyšší teplote vysublimoval a "vešel" do masa ... to byla jejich zkušenost. Tak pozor na to. Nerez jistě nemá chybu. Nebo snad máte s takovou udírnou jiné zkušenosti?
udírna z pozink. plechu?
Vloženo: St, 04/04/2012 - 22:25; autor: Schuge (bez ověření)Pepíno, Vaši známí vyhodili maso, protože bylo buď špatně naložené, nebo špatně vyuzené. Jaké teploty by musela udírna dosáhnout, aby zinek "vysublimoval a vešel" do masa? 700, nebo 800°C??? V udírně docílíte při uzení max.120°C,při vyšší teplotě už se maso peče. Já udím v pozinkovaném sudu už přes třicet let (viz.článek "Chvála kouře", na jiném místě těchto stránek), a uzené, klobásy i salámy jsou vždy prvotřídní. Je pravda, že každá nová udírna, především ale zděná, nebo dřevěná, by se měla nejprv pořádně naprázdno "nakouřit", jako pan Vorel pěnovku.Takže, kdoví čím to bylo?
Jirka Š.
Uzene
Vloženo: Čt, 23/02/2012 - 18:58; autor: pavel.61 (bez ověření)Dobry den p.Ivanko,
kouknul jsem na vase video a libi se mi protoze budeme taky udit na velikonoce,ale mohla by jste se zeptat toho vaseho znameho reznika-uzenare na uzeni cele kyty i s kosti?Jak ji dlouho udit(12-15kg),abych poznal,ze je spravne prouzena?A jestli muzu pouzit misto rychlosoli klasickou ci morskou hrubou?
Dekuji moc za pomoc.
S pozdravem Pavel
Dobrý večer pane Pavle,
Vloženo: Čt, 23/02/2012 - 22:38; autor: IvanaDobrý večer pane Pavle, určitě se ho zeptám a napíšu. My udíme tu menší kýtu a ta má kolem osmi kilo. Tu udíme nejméně 10 hodin, vlastně v té vodní udírně to 4 hodiny vaříme v páře a pak udíme. Ovšem hodně, hodně záleží na naložení kýty a tu si necháváme naložit odborníkem, protože on na to má tamblovací stroj a to maso je stejnoměrně naložené a natřesené.
Vždycky používáme rychlosůl. určitě to půjde i s normální solí, ale to neděláme.
Jestli je maso prouzené i vevnitřku, to už prostě máme nějak v oku. Právě že záleží na velikosti masa a teplotě v udírně.
Ivana M
Druhy masa
Vloženo: St, 25/01/2012 - 17:17; autor: Monika (bez ověření)Dobrý den,
jsem začátečnice jak s vařením,pečením,tak i s uzením...Spoustu vašich receptů jsem již vyzkoušela a celkem se dařilo
Jen jsem se chtěla zeptat co za maso se dá udit, aby stačilo pouze naložit podle daného receptu?
Přitel nemá rád moc prorostlé...
Děkuji.
Monika
dobry den radi sledujeme vaše
Vloženo: Po, 19/12/2011 - 07:57; autor: ajka (bez ověření)dobry den radi sledujeme vaše stránky a vařime
chtěli bychom se zeptat na uzení masa čim to je že 4 kamaradi máme pěkně vyuzené maso a 1 ho má syrové
každy ma svoje naložené a vše se udí najednou
děkuji za odpověď
Dobrý večer . Chci se prosím
Vloženo: Ne, 11/12/2011 - 20:22; autor: Jindra (bez ověření)Dobrý večer . Chci se prosím zeptat jestli je k uzení vhodné dřevo jasan a jak prosím správně maso uchytit do uzáku.Jak ho správně pověsit. Máme v uzáku napříč kulaté tyče. Jedná se o bůček bez kosti , krkovici a kýtu. Díky za postřehy.
Uzení
Vloženo: Ne, 11/12/2011 - 14:51; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Zdravím.Přečetl jsem si všechny příspěvky,je to pěkné čtení.Jsme 4 kamarádi a každy rok spolu udíme dvakrát.Každy si nakladá maso sám a každý jinak,jeden to má naložné 3týdny v normální soli,druhy tyden v pragandě pod.Duležité je,že všichni to máme super.Nic proti pragandě nemám,je to rychlejší ale někteři si pletou názvy,praganda je hotová směs soli,cukru a rychlosoli a rychlosul je sanytra neboli dusičnan.Pragandy se dává asi 250g na 10kg .Rychlosul se míchá se soli a cukrem, na kg soli 20-30g rychlosoli.Já osobně maso nakládám podobně jak paní Ivana a mám ho vždy dobré,ale nedovedu si ho představit bez česneku,to není to pravé uzené.Udíme na olši,někdy to kombinujem s třešní,šveskou nebo jabloni,podle toho co seženem.Dubem nikdo neudí,hodně bukem,ale někomu se to maso zdá světlé a přidává k němu olši.Jěště jsem neslyšel,že by někdo udil na bříze.Přeji všem perfektní uzené.Čestmír.
Dobrý den Čestmíre, zrovna
Vloženo: Ne, 11/12/2011 - 15:16; autor: IvanaDobrý den Čestmíre, zrovna jsme uzené vyndali z udírny. No já dávám 1,9 dkg soli na kilčo a možná asi trochu příště přitlačím. Jinak jak tady vychvalujete s česnekem, tak to musíme zkusit
Přeji hezký den a já jdu zakrojit. Ivana M
Zdravím p. Ivano už va roky
Vloženo: So, 01/10/2011 - 07:28; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Zdravím p. Ivano už va roky to dělám podle vašeho receptu, a nejen ja le i kamarádi a všichni maj boule za ušima jak se cpou. Díky za recept:-)
Jardo, udíme už léta, máme
Vloženo: St, 21/09/2011 - 22:41; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Jardo, udíme už léta, máme vyzkoušenou jak olši tak buk, mohu však doporučit pouze ten buk, a to v každém případě bez kůry, dřevo s kůrou hodně kouří a maso je hodně černé a napovrchu nahořklé, máme maso krásně růžové a chutná širokému okolí.
druhy dřeva
Vloženo: Ne, 02/10/2011 - 12:05; autor: Bossy (bez ověření)Díky za odpověd,ptal jsem se proto jelikož místní na vesnici udí jen na olši
a s kůrou a samozřejmě i jiným tvrdým dřevem,ale za 25 let uzení a hlavně klobásky mně to nedalo a napsal jsem (ono asi každý má jinou zkušenost,jaké dřevo)
někdo vychvaluje jen olši,jiní zas buk (souhlas) dub (někdo zavrhuje) veškeré
peckoviny (jablon,hrušen,švestka,merunka atd.) někdo udí s peckovinami celý proces
a někdo přidá na konec.
A s tou olší,bylo mi sděleno,že kůra může být (mně se to nezdá)
Jarda
dřevo
Vloženo: Út, 20/09/2011 - 21:02; autor: Bossy (bez ověření)ahoj všem,
udím celkem dlopuho,ale pořád se učím a to dřevem,nyní mmi doporučili olši,já jsem udil jedině na buku a nakonec švestka i s kůrou--je třeba olši zbavit kůry??
dík za nějakou odpověd
Jarda
Ahoj, udíme jedině Olší a
Vloženo: Po, 09/01/2012 - 16:27; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Ahoj, udíme jedině Olší a kůru určitě oloupat. Na poslední hodinku dáváme třešeň, také bez kůry.
udírna
Vloženo: Pá, 11/02/2011 - 14:04; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Zdravím, hodlám zakoupit udírnu. Máte někdo zkušenost s udírnou zinkovou, nebo je lepší nerez? Někde jsem četla že udírny kde je topeniště pod udírnou nejdou dobré. Máte prosím někdo zkušenost?
Dáda
Udírna
Vloženo: St, 21/09/2011 - 00:26; autor: Wendy (bez ověření)Máme udírnu (asi pozink., ale nevím určitě) s ohništěm těsně pod ní a uzené je z ní naprosto famózní. Můžu jen doporučit.
Maso
Vloženo: Po, 24/01/2011 - 12:50; autor: David (bez ověření)Dobrý den chtěl jsem se zeptat. Naložil jsem maso dle vašeho videa, mám ho již naloženo druhý den. Maso bylo zakoupeno čerstvé, ale po dvouch dnech mi maso moc čerstvě nevoní. Bojím se zda se nezkazí? Je to při nakládání normální? Děkuji za informace.
Dobrý den Davide, tak to
Vloženo: Po, 24/01/2011 - 16:18; autor: IvanaDobrý den Davide, tak to normální není a určitě jste ho naložil dobře. Zkazit se u naložení dá pouze to, že dáte jiné množství soli.Ovšem maso musí být v chladnu, to máte??? Já maso zalévám slanou vodou druhý, nebo třetí den a vůbec není cítit. To je maso s kostí? Třeba ta kost byla chycená a vůbec jste to nemusel poznat. To já taky nepoznám, snad řezník to pozná. Jedině jestli to opravdu je cítit, tak opláchnout, rozdělat si na chuť slanější vodu a zalít to. Ovšem problém je v tom, že smyjete tu původní sůl, tak aby to potom nebylo zase málo slané. Ivana M
Toto mi nedělejte!
Vloženo: St, 19/01/2011 - 00:08; autor: Vašek (bez ověření)Brouzdám si jen tak po internetu, ťuknu na odkaz a pak slintám jak můj boxer... To je síla, jak se oteplí, tak to zkusím
Vašku, tam my udíme
Vloženo: St, 19/01/2011 - 08:24; autor: Ivanadotaz
Vloženo: St, 08/12/2010 - 16:43; autor: Tomáš (bez ověření)může se použít maso rozmražené na naložení a ke klobásům?děkuji za odpověd.
Pro Tomáše
Vloženo: Po, 13/12/2010 - 19:11; autor: Wendy (bez ověření)Klobásky klidně udělejte i z mraženého masa, máme vyzkoušené a vůbec to nevadí. Uzené nevím, to jsme používali vždycky jen čerstvé maso.
Dobrý den Tomáši, tak na
Vloženo: St, 08/12/2010 - 18:13; autor: IvanaDobrý den Tomáši, tak na klobásky to nevím ty neděláme, ale z rozmraženého masa vyteče ta šťáva a to mám strach že by bylo suché a proto nakládáme čerstvé. Ivana M
naložení
Vloženo: Čt, 25/11/2010 - 21:04; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Dobrý den,chtěl jsem se zeptat budu nakládat asi 8kg masa,mohli byste mi poslat recept ale s normální solí? ne rychlo sůl,díky
Nakládání masa
Vloženo: Po, 10/01/2011 - 17:51; autor: sikita19 (bez ověření)Nikdy jsem nenakládal maso do láku.Je to zdlouhavé.Nakládám na sucho.Tj.maso porcuji na 1kg kusy(krkovice,bůček atd.).Utřu česnek se solí(žádnou rychlosůl!!!!) a tím potřu důkladně maso ze všech stran.Zabalím do mikroténu a uložím do lednice na 8-10 dní.Před uzením maso ponořím do vody cca90 stupňů a opláchnu.Poté osuším a udím.Maso je vynikající.Zatím ho každý pochválil a nikdy dlouho nevydrželo na stole.Přeji dobrou chuť.
Uzení bez rychlosoli
Vloženo: Po, 13/12/2010 - 23:32; autor: Wendy (bez ověření)Maso vždycky nakládáme jen s normální solí, v podstatě podle našeho známého (a zkušeného) řezníka, nejdřív se vetře sůl do masa, asi tak 20 g na 1 kg masa (on to umí osolit od oka), naskládá se velmi těsně do nádoby, po pár dnech se zalije studenou převařenou vodou (může se mírně osolit), zatíží a nechá v chladnu až 5 týdnů, po 2 - 3 týdnech se může maso přeskládat, znovu zalít a zatížit.
Těsně před uzením důkladně maso opereme v čisté studené vodě, případně provázkem upravíme tvar (např. rolky z bůčku) a udíme (my v klasické udírně na dřevo), nedovedu posoudit, jestli je to stejné v té vodní.
Je to sice delší čekání na samotné uzení než s rychlosolí, ale ten výsledek ... !!!
nakládání
Vloženo: Út, 10/04/2012 - 11:30; autor: Nepřihlášený (bez ověření)taky si myslím, že používat rychlosůl na domácí uzení je zvěrstvo. Tu máte ve vsšech průmyslově vyráběných uzeninách a je to jed. Stejně tak je vše zakoupené málo vyuzené, aby to neztrácelo příliš na váze.
Lety oveřený postup je: dobře maso okrájet, omýt, nesmí zůstat krev, osušit, vyválet kousky masa ve směsi soli a cukru (na 1kg masa 30dk soli a troška cukru, na těsno naskládat do kameninové nádoby (ta musí být důkladně vymytá převeřenou slanou vodou, potřu utřeným česnekem, množství dle chuti), přidám trochu kuliček jalovce, pak naskládám další vrstvu, překryju převařeným nasoleným hadrem, zatížím dřevěnou deskou a kameny, čím větší váha, tím líp, aby se z masa vytlačuila veškerá voda, kterou pustí. hrdlo nádoby zaklopím hadrem, zavážu provázkem, dám do studeného sklepa (ideální teplota 4 st, nechám šest týdnů ležet, nepřekládám maso. Před uzením se maso omyje ve vlažné vodě a osuší. Udím nejdříve teplejším kouřem, aby se maso zatáhlo a pak přejdu na studenější, doba uzení dle velikosti štůčků, ale min. 12 hod, kdy amso má tmavě červenou barvu, je sušší a tužší, ale nemusí se hned konzumovat nebo zamrazit, ale může se pověsit na suchou a dobře větrananou půdu, kde pát měsíců může klidně viset.
Takto to má presne
Vloženo: So, 17/12/2011 - 14:11; autor: laco (bez ověření)Takto to má presne vypadat,naši starý dedovia to robili stejne.Nemali ani chladničku a pamätám si na že vyselo na krokvách pod štítom len zvrchu ochránené papirom do tvaru lieviku aby na mäso nesadal prach a takto ošetrené mäso sa jedlo uprostred leta v najväčších horúčavách.údilo sa nie hodiny ako to tu niektorí prezentujú ale niekolko dní.údenie v parných a podobných udiarnach síce nemá zlú chut ale nevydržalo bez skazy pokial by nebolo zachladené.údene mäso je predsa suché,tuhé do ktorého ledva ide nôž.A nie s parných ktoré sa podobá na kupované rolky s marketu plné vody.Takto sa robilo aj s klobásov ktora sa nechala údená vysušit a dokonca dedo ju mával v štrichu na zbožie ked tam vopcháš ruku v lete zistíš ake je uprostred chladné.Klobásou odtial by ti hlavu rozbil.A to bola kvalitka.Mne najviac chutí táto klasika.údime len bukom,suchým a odkôreným.
Ahojky Wendy,tak to je jako
Vloženo: Út, 14/12/2010 - 09:09; autor: IvanaAhojky Wendy,tak to je jako náš řezník, ten taky solí od oka
Ale já včera vážila, já se bojím, že to přesolím.Vy solíte normální solí? Ta vodní to je rozdíl v tom, že třeba když udíme něco suššího (kýtu) tak jak tam je i pára, tak není vysušená. Někdo to má v normální udírně takové sušší, ale zase záleží jak topí. A říkají že je to prý trochu zdravější, ale kvůli tomu ji nemáme to ne. Muž chtěl nějakou přenosnou,měl doma nerez plechy tak si udělal tohle. No a stejně v průběhu uzení tam dáváme ty štěpky tvrdého dřeva a voní to, no prostě jako uzené
:) To se nedá srovnat s kupovaným, no si ti budu povídat, když to určitě víč. Měj se krásně. Ivana M
Dobrý večer, ten poměr je
Vloženo: Pá, 26/11/2010 - 00:00; autor: IvanaDobrý večer, ten poměr je úplně stejný, ale nebudete to mít tak červené. Já to normální solí ještě nikdy nenakládala a doufám že se tomu masu nic nestane když bude naložené déle
Ivana M
použití pragandy
Vloženo: So, 30/10/2010 - 20:19; autor: Drahuš (bez ověření)Dobrý večer paní Ivano,chtěla bych se zeptat jestli nevíte jaky udělat poměr soli pragandy s vodou,když budeme používat nastřikovací jehlu a potom dáme do nálevu?Děkuji za odpověď.
Dobrý večer paní Drahuše,
Vloženo: So, 30/10/2010 - 22:50; autor: IvanaDobrý večer paní Drahuše, právě že já si větší kusy masa jako třeba kýtu nechávám právě nastřikovat u řezníka a můžu se ho zeptat, jaký poměr používají, ale jednou jsem to nastřikovala. Zvážila si maso, tu sůl jsem rozředila ve vodě a všechno jsem nastříkala do masa.Po dvou dnech jsem to zalila slanou vodou podle chuti, ale určitě je také nějaký poměr a to se zeptám řezníka, ale asi až v pondělí a napíši sem
Ivana M
praganda
Vloženo: Čt, 28/10/2010 - 10:36; autor: Nepřihlášený (bez ověření)Dobrý den,poraďte mi prosím,kde koupím pragandu??děkuji
Dobrý den, tak určitě jí mají
Vloženo: Čt, 28/10/2010 - 10:51; autor: IvanaDobrý den, tak určitě jí mají v potřebách pro řezníky, ale už jí mají téměř všude v drogerii v oddělení kde prodávají, třeba přípravek na nakládání vajec, potravinářské bary, kvasinky na víno a podobně. někdo tomu říká praganda někdo rychlosůl, to je stejné. Hlavně si nenechte vnutit sanytr!!!!!který tam také někdy mají, ten se totiž v nějakém malilinkatém poměru přidává do sole, jinak je nebezpečný
Takže PRAGANDU nebo-li RYCHLOSůL. Přeji hezký den. Ivana M
"rychlosůl" Praganda
Vloženo: Út, 27/09/2011 - 22:31; autor: miki47v@seznam.cz (bez ověření)Zdravím.
Celý život udím maso a vždy jsem se setkával se zoufalci kteří místo staročeského uzeného vyrábějí tzv. "takyuzené" jako "opsané" z našich "takymasnýchkrámů". Nedá mě to a musím se ozvat.
Tak ta vaše informace, že rychlosůl Praganda je lepší je úplně mylná. Vážená paní Ivanko M. rychlosůl obsahuje 0,3-0,6 % dusitanu sodného a nebo draselného a ten je zařazen mezi jedy. Tzv. salnytr což je dusičnan draselný a nebo sodný je pouze zařazen do látek nevhodných a nebo pouze nebezpečných (oba, dusitan i dusičnan jsou v seznamu tzv. "E" a můžete si je tam vyhledat i s charakteristikou a nebezpečností). Je ovšem pravdou, že na 1kg kuchyňské soli se přidává 10-30 g salnytru + 30 g cukru. Vzniká tzv. solicí směs používaná celé věky na nasolování masa k uzení. Staročeské uzené se nedělalo nikdy jinak.Ale mělo to jednu nevýhodu, maso se muselo nechat naložené i 5-6 neděl. Snad ti co nechtěli ani salnytr tak dávali pouze sůl a cukr a maso měli pouze šedivé. A název rychlosůl je také podvod na spotřebiteli nic neurychloval pouze zabarvení masa bylo pěkně červené již po 14 dnech naložení. Rychlosůl je pouze vhodná na postupné otrávování a pro "takyuzenáře" kteří po 14 dnech naložení mají maso krásně červené ale tvrdé. Maso potom vyudí a měkost doženou tzv. dovařováním nebo uzením při vysokých teplotách kdy se spíše upeče při 80-90 st. C. Ostatně na téma uzení jsem napsal cca 100 stránkovou Malou školu uzenáře, tady to nebudu rozebírat je to podstatně složitější. Máte-li o ni zájem zájem napište.
Vladimír Šmíd
Uzení
Vloženo: Pá, 09/03/2012 - 09:41; autor: Věra (bez ověření)Dobrý den, měla bych zájem o vaši studii na téma uzení:-) jsme naprostí začátečníci a rádi bychom získali nejdříve ucelený obraz informací,než se pustíme do samotného díla. Děkuji předem. Věra
Dobrý den pane Vladimíre, já
Vloženo: St, 28/09/2011 - 09:06; autor: IvanaDobrý den pane Vladimíre, já jsem psala že sanytr je nebezpečný když se nenamíchá se solí, tak to je asi pravda ne? Proto to nechci tady doporučovat. Lidi docela špatně čtou, nasolí si to jenom sanytrem a bude průšvih. A že špatně čtou to jsem se přesvědčila, když někdo dal 10 dkg soli na 1 kg masa.
Já Vám věřím, že máte pravdu že je to nezdravé, ale my udíme tak velmi málo, že nám to snad neuškodí. A ani uzené maso nekupuji často. Jinak v udírně ve které udíme je maso krásně měkounké a nemusím ho dovařovat. Moc si vážím Vaší nabídky, že by jste mě poslat Vaší knížku, ale já se tomuhle tématu nějak nebudu věnovat.
Hezký den Vám přeje Ivana Malatincová
Máte pravdu, i já špatně čtu.
Vloženo: So, 15/10/2011 - 23:22; autor: miki47v@seznam.cz (bez ověření)Vážená paní Ivanko, plně souhlasím, že množství sanytru (je to chemicky dusičnan sodný a nebo draselný) je minimální. V solicí směsi je v literatuře doporučováno množství do 30 g na 1 kg soli + 30 g cukru. Když by někdo naložil maso pouze do salnytru tak se nejspíš otráví. Já doporučuji po zkušenostech pouze 10 g sanytru na 1 kg soli. Pragandu ne je to pro mě jed. A že mám pravdu....Není problém si to nalézt na wikipedii a nebo v seznamu " E". Obsahuje 0,3-0,6 % dusitanu sodného a nebo draselného, který způsobuje krásně červené zbarvení masa již po 14 dnech naložení, ale maso je stále tvrdé, jak Vy (která udíte ve vodní udírně a maso vlastně vaříte v páře) tak ti v té normální, maso vlastně změkčují teplotou při uzení. Ovšem za ztráty chuti klasického uzeného. Pouze křehkost a šťavnatost vašeho uzeného (vařeného v páře) budou excelentní. V těch klasických udírnách to bude "tvrdý a vysušený behdál", který není možno ani vzdáleně přirovnat ke staročeskému uzenému.
Vladimír Šmíd
Uzení
Vloženo: St, 13/10/2010 - 22:06; autor: Jirka (bez ověření)Dobrý večer, paní Ivano. Jak se povedly krkovice? Mám zase dotaz (už asi otravuju). Nemám vodní udírnu, myslíte, že bude maso - 3 dny nasolené a 4 dny v solném láku (podle vašeho receptu) dostatečně připravené na normální uzení??? Nebo ho mám předtím chvíli povařit ve vodě? Nebo v páře? Předem díky za názor. Jirka.
Dobré jitro pane Jiří, vůbec
Vloženo: Čt, 14/10/2010 - 07:28; autor: IvanaDobré jitro pane Jiří, vůbec neotravujete
krkovička byla přímo luxusní. Měli jsme kousky asi 1,20 bez kosti a udili jsme od rána od osmi a ve čtyři už jsme skončili s topením. Přišla dcera, tak jsme to hned načali a fantazie.
:)
:) Přeji hezký den. Ivana M
:)
Jiří, já to naložím, tedy nasolím a protože nemáme rádi hodně slané, tak dávám ta necelá 2 dkg na kilo masa a dám to někam do chladna na dva dny. Potom si udělán slaný nálev, tu sůl do toho už ale nevážím. Tak aby ta nepřevařená voda byla dost slaná a tím to zaliji a nechám čtyři až pět dní a v polovině doby ro přeložím, aby se ten nálev dostal všude a takhle malé kousky jak píši byly vždycky krásně prodolené a nikdy jsme neměla šedý střed masa.
Proto udíme radši menší kousky.
Teď mám v kuchyni opláchnutou kýtu a mimochodem váží 8 kilo i s kostí a jdeme na to, ale tu budeme udit určitě déle.
Jo a hlavní věc, že nevadí že nemáte vodní udírnu, na naložení masa to nemá vliv, tam je rozdíl ve šťavnatosti masa, protože v té vodní, se to nejdříve jako vaří, protože se topí dřevěným uhlím anad tím uhlím je nádoba s vodou, potom asi po čtyřech hodinách se na oheň přihazují štěpky z tvrdého dřeva a chytne to nádhernou chuť, protě jak má vonět a chutnat uzené maso. právě že někdo tvrdí, že tohle je o něco zdravější, ale mě je to jedno
Info
Vloženo: St, 13/10/2010 - 21:18; autor: Caspr (bez ověření)Tenhle článek mě zaujal , hledal jsem způsob jak na udírnu atd.. Dnes jsem byl ve šrotě a koupil tam velký vodní bojler (56kg železa) ale díky té váze to není žádné tintítko a vleze se tam mocná dávka masa a teplotu to bude taky držet líp než lehký a drahý nerez. Natřu ho kovářskou barvou na vysoké teploty takže bude vypadat taky moc hezky a nebude na ní vidět kdejaká šmouha. Jak budu mít dílo hotovo tak se podělím fotkama a děkuji majiteli na inspiraci.
zdravím Caspra, tak když je
Vloženo: Čt, 14/10/2010 - 07:22; autor: Ivanazdravím Caspra, tak když je šikovný chlap jde vyrobit ledaco
Můj muž tu nerezovou udírku také udělal z vyhotených plechů, ale nerezových
Takže se budeme těšit na výtvor
Přeji hezký den. Ivana M
Sušené maso
Vloženo: Út, 12/10/2010 - 21:04; autor: Jirka (bez ověření)Paní Ivano, jak se máte? Mezitím, co jsem pověsil 2kg kus kejty na sušení, objednal udírnu, připravil maso na uzení (podle Vašeho receptu, udit budu v sobotu), mi uzrál malý - 300g kousek kejty. Jak jsem s ním "naložil"? Nejdřív jsem ho zbavil bílých částí, nasolil pragandou, druhý den omyl, usušil utěrkou a důkladně obalil v čerstvě mletém 4-barevném pepři a chilli. Pak jsem ho pověsil v prodyšné buničině na terasu a nechal asi týden, ať s ním vítr dělá co umí. Mohlo viset i déle, ale to jsem už nevydržel. Musím říct, že jsem velmi spokojen, maso je šťavnaté, pikantní, není syrové a hlavně - nemá žádnou pachuť. Pršut to rozhodně není, ale je to výborné a od většího kousku (2kg) mám ještě větší očekávání
Ten ale musí ještě pár měsíců zrát, mám ho pověšené ve stejném prodyšném sáčku a ve větraném sklepě. Malý kousek jsem zdokumentoval:
• nasoleno (velké + malé)
- malé
http://img232.imageshack.us/img232/8454/nasolenomaleavelke02102.jpg
• omyto, opepřeno - malé
http://img718.imageshack.us/img718/464/maleomytonapepreno03102.jpg
• pověšeno - malé
http://img222.imageshack.us/img222/9435/povesenomale03102010.jpg
• sklizeno a nakrájeno
http://img580.imageshack.us/img580/607/malehotovo12102010.jpg
Ahojky Jiří, tedy děláte mě
Vloženo: Út, 12/10/2010 - 21:54; autor: IvanaAhojky Jiří, tedy děláte mě chutě, to sušené bych si klidně dala i teďkoň večer
To je dobře že se Vám to povedlo, no to víte ti řezníci to berou moc vědecky
My udíme zítra krkovičky, které jsem nakládala a pozítří malou kýtu, ale tu jsem si nechala natamblovat, tak taky držte palce
přeji dobrou noc a fakt jsem ráda, že jste se takhle pochlubil.
Ivana M
Tamblování
Vloženo: Út, 12/10/2010 - 22:09; autor: Jirka (bez ověření)Myslíte, že malá kejta by bez tumblování nebyla tak dobrá? To vám běžně dneska "řezník" takto upraví, nebo jen ten váš?
Kolik váží (ta kejta, ne řezník)
? Mějte se, Jirka.
Dobré jitro Jirko, až jí
Vloženo: St, 13/10/2010 - 06:27; autor: IvanaDobré jitro Jirko, až jí přivezu, zvážím, ale je to ta menší. Určitě by se proležela sama, kdyby byla dlouho nasolená a potom v laku, nebo já to někdy i nasříkala inijekční stříkačkou, ale vzhledem k tomu že to necháváme jenom deset dní naložené, tak ta kýta by byla vevnitřku šedá
Dříve to měli naložené hodně, hodně dlouho
přeji hezký den. Ivana M
Sušené maso
Vloženo: Ne, 03/10/2010 - 02:12; autor: Jirka (bez ověření)Paní Ivano,
Video recepty dělaj chutě a odpovědi jasný. Na udírnu se taky chystám. Ale teď se chci zeptat, máte zkušenosti s pragandou a sušením masa? Já jsem totálně ujetej na pršuty, šovdry a podobný tepelně neupravený masa. Dneska jsem vetřel 6 dkg pragandy do asi 2 kil kejty. Předtím jsem maso lehce propíhal úzkým nožíkem. Za pár dní (poraďte, jak dlouho) maso omeju a obalím ho důkladně v pepři a pověsím do větraného sklepa. Řekl bych, že za 2-3 měsíce to bude ono. Nerad bych to přesolil. Do láku dávat nebudu. Co vy na to? Díky, a prosím další recepty 
je super, jak to tady vedete
Jirka.
Ahojky pane Jiří, tak to já
Vloženo: Ne, 03/10/2010 - 08:20; autor: IvanaAhojky pane Jiří, tak to já taky můžu, to sušené masíčko, ale kupuji si ho
Já s tím nemám vůbec zkušenost, ale mohla bych to lehce vysondovat u kámoše řezníka, který to ovšem nedělá, ale mohl by něco vědět. když tak napíši. Zdá se mě ten poměr soli (to má být slanější než uzené ne?)dobrý i ten postup a jsem na to zvědavá, takže bych byla ráda, kdyby jste se po Vánocích podělil o zkušenosti.
přeji hezkou neděli. Ivana M
Zeptám se jestli na sušení se to taky má dávat do laku. určitě sem napíšu ať tak, nebo tak. Já si k němu jedu zítra pro maso a budu taky nakládat krkovičku na uzení
Sušené maso
Vloženo: Út, 05/10/2010 - 17:57; autor: Jirka (bez ověření)Paní Ivano,
podařilo se Vám něco zjistit o přípravě masa na prosušení?
Díky, Jirka.
Dobrý večer pane Jiří, byla
Vloženo: Út, 05/10/2010 - 19:20; autor: IvanaDobrý večer pane Jiří, byla jsem u řezníka až hodně navečír a už tam nebyl, no znáte šéfy, takže mu zítra zavolám. Přivezla jsem si maso a už mám naloženo 8 kilo krkovičky
přeji hezký večer a zítra se určitě ozvu a už si to tady i píšu na papírek
Ivana M
Poslat nový komentář